Flickdagen!

Idag firas den Internationella flickdagen för första gången, på initiativ av organisationen Plan. Det internationella Plan, som är religiöst och politiskt obundet, grundades 1937 för att bevaka barnens rättigheter. De inledde sin verksamhet i Finland först 1998, vilket jag upplever vara nästan skrämmande sent.

I och med att detta är första gången flickdagen firas så är jag en aning osäker på hur jag borde fira den. Det är självklart att kampen för flickors rättigheter i hela världen och en ökad synlighet för detta skall firas. Men vad kan jag göra för att fira? Med tiden kanske jag vet bättre och skapar en tradition. Tills dess kör min kombo Jen och jag på det som känns rätt och klär oss litet mer avvikande idag, i gurlesque-anda. Varsågoda, dagens outfit:

Röda flätor (inget ovanligt), nätt halsband (ovanligt), färggrann tunika (kjol-liknelse = mycket ovanligt!), dödskalle-örhängen (standard), mascara (ovanligt), egna armband (standard) och jeans (standard).

Lämna en kommentar

Filed under Funderingar

Kommentera gärna!

