Haluanko tyttöystävän?

Under dagens föreläsning i Informationsvetenskapens grunder kom jag plötsligt ihåg Age of Empires-spelen. Jag har AoE-II på datorn men jag blev nostalgisk och längtade tillbaka till det första spelet i serien jag spelade: gratisversionen av AoE-I.

Så, efter föreläsningen börjar jag leta upp information om detta femton år gamla spel och går in på de vanliga spelnörd-sidorna jag besöker.  Men innan jag ens hunnit knappa in hela spelets namn ploppar ett pop-up fönster upp, med texten: ”Haluatko tyttöystävän?”. Vill jag ha en flickvän? Jahapp, vanligt spam, klickar ner. Men nehej, det leder till att en större sida ploppar upp med två alternativ: ”Haluatko tuhma tai kiltti tyttöystävä?” och bilder på dessa två alternativ.

Bästa spelinriktade hemsidor: alla som tittar på era sidor är inte fjortonåriga kåta pojkar; för det är så ni verkar kategorisera mig. Antingen kategoriserar ni mig så eller så tror ni att jag är lesbisk och desperat. Men det har egentligen ingen skillnad. Det jag tycker är värst är det faktum att det är spelnördar som får tipset om att ”skaffa sig en flickvän” på detta sätt. Stereotypi serverad med litet extra stereotypi på sidan om.  För vilken bild ger inte detta åt just unga spelare, som i den åldern lätt tar åt sig intryck och som ser dessa falskeligen potentiella ”villiga” flickvänner, vare sig de är stygga eller snälla?

Lämna en kommentar

Filed under Funderingar

Kommentera gärna!

