Spela svårflirtad

Förbered er på ett litet längre inlägg.

Idag morse vaknade jag till nyheten att en våldtäktsåtalad i Sverige gått fri, eftersom ett ”Nej” från offret tydligen inte räcker. Att kvinnan ifråga hade knipigt ihop benen allt vad hon orkade och sagt nej var inte tillräckligt, enligt svensk lag, för att definiera händelsen som våldtäkt. Hela artikeln kan du läsa här.

Då jag senare hittar en engelsk artikel om att spela svår-flirtad, länk här, känner jag att jag inte längre kan hålla allt detta inom mig.

För det första: Det skrämmer mig hur tidningar som Cosmo och dyl. försöker panta i tjejer att de inte skall vara ”för lätta på foten”, att tjejer skall ”väcka killars intresse” genom att inte genast ge killarna vad de vill ha osv. osv. Ursäkta nu, men ge killar vad de vill ha? Vad vill DU ha?! Om vi nu försöker skapa ett jämlikt samhälle skall väl inte en tjej behöva tacka nej till sex bara för att hon inte borde, fastän hon verkligen VILL.

För det andra: Det är inte omöjligt att detta föråldrade beteende verkligen kan ha förödande följder. Våldtäkt är det ena, och i sig orsak nog att se över detta tankesätt, men utöver detta så idiotförklaras mannen av rättsväsendet och samhället. Detta görs i och med att samhället gång på gång ursäktar övergrepp och därmed upprätthåller bilden av att män är djur. Dumma, kåta djur som varken förstår ett nekande eller klarar av att ta ett ”nej”. Personligen förstår jag inte varför någon går med på att ta den här sortens skymf, att ingen blir förbannad?!

Så snälla, strunta i ”reglerna” att det är karln som skall göra det första draget! Om du är intresserad, visa det. Om du vill ligga och kvällens partner också vill, så gör det! Om jag är intresserad av dig, så lär du veta det. Om jag inte är det, och du inte respekterar det, så lär du inte ha en trevlig fortsatt kväll.

2 kommentarer

Filed under Arg, Funderingar

2 responses to “Spela svårflirtad

  1. Påminner mig om högstadiets sexualunderivsning där pojkarna fick tips såsom ”drick dig inte full för då får du inte upp den” medan flickorna fick lära sig säga nej till sex. Ena parten får lära sig hur man har sex medan den andra får lära sig hur man inte har det. Fullständigt ologiskt, korkat och fruktansvärt.

  2. malinskij

    Jo, sexualundervisningen i högstadiet är något som kunde förbättras avsevärt! Vi fick en hel gymnastiklektion som handlade om det, så vi var enbart flickor.

    Problemet var att vi inte pratade om sex. Vi talade om mens och då inleder läraren med: ”…jag vet att alla av er inte har fått mens ännu och det är fullständigt normalt.” för att direkt i nästa mening övergå till: ”Nåja! Nu vill jag att ni i tur och ordning berättar hur det kändes att få mens första gången och hur er mamma reagerade.” Minns hur jag tyckte det var jättepinsamt att jag inte fått mens ännu vid det skedet..

Kommentera gärna!

