Angående alla nerskärningar

Jag hade en gång ett universitet
Jag trodde att det var sant
Så väcktes jag ur min slummer och universitetet försvann
Svara mig du
Var är det nu?
Jag bara undrar… Var är det nu?

Jag hade en gång en dröm
Om ett yrke och kunskap och möjligheter
Men det var för länge sen, så länge sen
Svara mig du
Var är den nu?
Jag bara undrar… Var är den nu?

Det fanns en gång en institution
där studenter trivdes och frodades
Så släppte styrelsen ner en bomb och insten försvann
Svara mig du
Var är den nu?
Jag bara undrar… Var är den nu?

Det fanns en gång en professor
Hen fick sparken och sade farväl
Hen sa till studenterna; hörni, ni kommer igen!
Svara mig du
Var är hen nu?
Jag bara undrar… Var är hen nu?

Jag hade en gång ett universitet
Jag  drömde en dröm en gång
Men det var för länge sen, så länge sen
Svara mig du
Var är dom nu?
Jag bara undrar… Var är dom nu?

 

Tackar ”Mäster Cees” för inspirationen.
Ursprungslyrik: Jag hade en gång en båt, copyright: Cornelis Vreeswijk.

Lämna en kommentar

Filed under Arg, Uni

Kommentera gärna!

