Utdrag

Då så! Som utlovat: ett utdrag ur min tidskrift. Är inte helt nöjd med det men det får duga. Om du har några åsikter eller tankar om vad som skulle kunna förbättras, säg gärna till!

Kvinnor + teknik = sant?

Vad är det med kombinationen teknik och kvinnor som provocerar? För denna kombination orsakar reaktioner, det är klart och tydligt. Varför skulle annars så många nya webbsidor och bloggar gällande precis det dyka upp? Kan sådana sidor vara inställsamma och enbart utnyttja jämlikhetsvågen för att nå andra mål?

Personligen måste jag erkänna att jag aldrig förstått varför webbsidor gällande teknik måste lanseras specifikt ”för kvinnor”, det bevisar endast att mannen fortfarande är normen. Hemsidan Lilla gummans beskrivning ”Sveriges första tekniksajt av tjejer -för alla!” är till synes en aning vettigare, eftersom de betonar att det är kvinnor som testat produkter och skrivit om sina upplevelser. Utöver detta hävdas dessa upplevelser vara riktade till vilken läsare som helst.

Gadgette hävdar på sin sida att de: ”[…] är en ny sorts tidning för dig som gillar prylar och teknik” samtidigt som det, på ett annat ställe, påpekas att: ”Gadgette är en tekniktidning för tjejer”. Detta får i alla fall mig att reagera, jag blir misstänksam och börjar syna igenom artiklarna. Trots mitt skeptiska första intryck inser jag att sidan verkar innehålla enkom välskriva, eftertänkta och mycket medvetna texter.

De två ovan nämnda webbsidorna platsar i alla fall inte in bland de som kanske flirtar med läsarnas värderingar för att göra vinst. Det irriterar mig en aning att inläggen på Lilla gumman är så konsumeringsinriktade. Men i stora drag tar både Gadgette och Lilla gumman upp vardagliga tekniska problem, till exempel: att byta spolarvätska eller recensioner av olika sociala medier.

Webbsidor av detta slag är ett steg mot en mer jämlik syn på kvinnor och teknik. Men så länge som vi måste betona kön så har vi mycket att arbeta för. Min mamma lärde mig tälja med kniv och hugga ved medan min pappa lärde mig använda motorsåg. De använde samma verktyg och visade att det inte är någon skillnad om det är en kvinno- eller manshand som håller i verktyget.

Lämna en kommentar

Filed under Uni

Kommentera gärna!

