Rådd

Så sitter jag här igen. Med en svart kaffekopp framför mig. Utan öra, denna gång. Andra tankar, andra känslor, andra människor.

Funderar på vad dagen skall visa mig. Vad gör jag egentligen här? Så många möjligheter..

Tänker dock tillbaka på en av våra sista gånger här. Hur jag satt och väntade. Och väntade. Och väntade. Det var ett helvete. Och jag var sur på dig när du väl dök upp. Nu vet jag bättre: jag borde ha varit förbannad.

 

Tittar ut en stund genom fönstret, vill inte bli arg nu, det vore fullständigt onödigt.

En vän går förbi, helt inne i en diskussion. Jag ser på henne, tycker hon är vacker trots att jag vet att hon skulle kalla sig själv för skitig och smutsig, i behov av en dusch. Känner inte mig så fräsch själv heller. Håret spretar åt alla håll. Som tur är sitter jag ju ensam och blickar ner i ett häfte, maniskt skrivande och undviker därmed all social kontakt som eventuellt kunde erbjudas.

Undrar dock om någon jag känner kommer att hitta mig, sittandes här och frenetiskt skrivande.

Vågar någon komma fram till mig? Fick häromdagen höra att jag skulle passa jättebra ihop med en kompis, enda problemet är att hen är rädd för mig. Rädd? För mig?

Hur gick det till? Jag? Skulle jag vara farlig?

 

Tyvärr måste jag erkänna att det är en av mina största laster: jag tycker om att chockera människor och det är lättast genom att skrämma dem.

Så vad göra åt saken? För inte är jag egentligen SÅ farlig. Bara då det behövs. Det kanske är en slags skyddsbarriär; om folk tror att jag är farlig så låter de mig vara? Kan det vara så? För ”farlig” är jag egentligen inte. ”Tokig” eller ”galen” skulle vara mer beskrivande.

Och om jag nu är medveten om det: borde jag göra nåt åt saken?

2 kommentarer

Filed under Nattliga bekännelser

2 responses to “Rådd

  1. Been there. ”Det finns nåt helvetes skrämmande i dig.” sa en av pojkarna åt mig i fyllan. I nyktert tillstånd vågade han inte ens prata med mig.

Kommentera gärna!

