Nyårslöften?

Jag visste väl det! Att det inte kunde gå mer än några dagar innan någon ställer frågan: vilka är dina nyårslöften för detta år?

Å ena sidan vill jag hävda att ”nyårslöften” är enbart strunt, som inte leder någon vart. Om du nu verkligen upplever, utan tryck från det vridna samhället, att du behöver förändra dig så kan du väl göra det när som helst under året. Ett nytt år betyder inte nödvändigtvis en magisk omstart och oändliga möjligheter. I mångt och mycket är det enbart fast i dig själv.

Å andra sidan tror jag att många skulle må bra av en dylik introspektion, mycket oftare än en gång i året. Att ställa sig själv frågor som exempelvis: Vad är viktigt för mig? Vilka är mina mål och hur kan jag uppnå dem? Eller finns det något jag kan/ borde rensa bort ur mitt liv?

Så med detta i åtanke går jag med på att redogöra några funderingar som jag listade upp åt mig för några månader sedan. Jag vill:

1. Tillverka mer själv. Skapa, sy och återvinna åtminstone!

Rutor

2. Bli bättre på att ge komplimanger. Det är något jag är dålig på och lite mer vänlighet i denna värld skadar absolut inte. Sen att jag är usel på att ta komplimanger är en ännu större utmaning..

3. Fortsätta att utmana mig! På så många olika sätt som möjligt! Man kan inte vinna mot tiden så det viktiga är att undvika stagnation.

Häfte
4.  Ta mer egen tid. Ingen vidare förklaring behövs.

Lämna en kommentar

Filed under Funderingar

Kommentera gärna!

