Tvivel

Ibland finns det så mycket jag vill skriva om, helst allt på samma gång. Det känns som om jag har en massa att säga men inte riktigt vet hur jag skall säga det. Som om jag förstått det i teorin men inte ännu omvandlat det till praktik.

Bland annat vill jag tala om att tvivla på sig själv. Hur det är då du slits ur sadeln och faller ner i diket. Där fastnar du i leran av andras åsikter, andras bedömning av dig och tillslut tror du allting med dig är fel. Det är helvetiskt i ordets sanna bemärkelse och det känns som om du aldrig någonsin kommer bort därifrån. Förutsatt att du ens insett var du befinner dig. Du försöker ändra dig men även om allting känns fel intalar du dig att det bara känns så nu i början. Det blir nog lättare sen när jag har mer erfarenhet, sen när jag satt upp håret femtioelva gånger så tar det inte längre två timmar att fixa, det blir nog bra, jag måste bara ha tålamod.

Förhoppningsvis kommer du till insikt med problemet: det går inte att försöka vara någon annan än den du är. Eller, säkert går det men hur mår du då? Att inte vara nöjd med sig själv kan få hemska följder.

Därför känns det nu skönt att, efter endast fan vet hur många år av lera och tvivel och dimma, ha sorterat om i värderingslådan. Tänkt om, begrundat och insett att jag försöker kräla mig upp ur diket. Självklart kan risken finnas att jag tappar greppet om gräset jag håller mig fast vid. Men om det händer har jag ändå vunnit en hel del självinsikt. Utmaningar är till för att mötas. So far, so good, måste jag säga. Så skönt att äntligen kunna se över dikeskanten och få syn på livet, med sadeln, som väntar.

Lämna en kommentar

Filed under Exempel på varför man inte ska skriva om natten, Nattliga bekännelser

Kommentera gärna!

