Kritiskt tänkande, snälla!

Urk! Vad jag blir trött och ledsen på mina medmänniskor ibland! Det hände igen igår kväll då Mymlan länkade ett studentevenemang åt mig på Facebook.

Jag trodde inte mina ögon då jag såg evenemangets namn: CEOs and Office Hoes. Kräkningsreflexerna går igång. Som klädkod anges: ”…kostym för killarna och korta kjolar med öppna skjortor för flickorna…”. Behöver jag säga mer än så?

Jo. Det behöver jag, för jag vill även kommentera bilden på evenemangets sida. Fotografiet föreställer en man och en kvinna, varav den förstnämnda åskådaren inte ser särksilt mycket av. Kvinnan har kort-kort på sig och står liksom slapp och slö samt stirrar dött in i kameran. Där kommer mannens roll in, det är han som håller i hennes armar med sina: han styr henne. Budskapet blir ”Hej titta på mig, jag är en livlös docka som behöver styras” och jag vill kräkas!

Överväger starkt att delta i evenemanget, samla några likasinnade, gå dit i full kostym och försöka få dem att förstå vad de egentligen sysslar med. Jag har jobbat för många år inom vården och utsatts för på tok för mycket trakasserier och tafsande för att tycka att ”the sexy nurse” bara är en rolig roll på en fest. Och jag kan tro att kvinnor inom denna yrkesgrupp, som ofta är dubbelt bättre än männen i samma position eftersom de måste arbeta dubbelt hårdare för att nå den, ser dessa ”office hoes” som nervärderande och förnedrande.

Så skärpning, mina medstudenter! Sluta upp med att bygga vidare på förvridna stereotyper, tänk kritiskt och ifrågasätt när någon kommer med dylika förslag till en temafest.

4 kommentarer

Filed under Arg, Uni

4 responses to “Kritiskt tänkande, snälla!

  1. Eva

    Jag har aldrig sett en inbjudan där rollerna var de omsvängda, kunde ha varit intressant att se om några killar hade nedvärderat sig själva på samma sätt som det förväntas av tjejerna.

    • malinskij

      Samma här, väntar ännu att se en dylik inbjudan och det skulle verkligen vara intressant att se hur många killar som skulle gå med på det samt om de gjorde rollen snyggt (drag) eller fult (parodi). För killar som gör parodi på sminkade tjejer har jag sett, tyvärr samma killar som uttryckt att kvinnor bör se bra ut för att behaga..

Kommentera gärna!

