Renlighetsmakeri

Nåja! Idag är jag betydligt klokare, åtminstone då det kommer till tvåltrolleri eftersom gårdagens experiment verkar ha gått bra.

Igår försökte jag mig nämligen på att omvandla hård tvål till flytande form. Detta beror på att jag länge stört mig på att jag inte hittar en flytande tvål som passar min atopiska hy. Dock har jag hittat ett antal  hårda tvålar som fungerar men dessa blir så fort tråkiga och ibland även äckliga.

Så efter att ha kollat in ett flertal olika ”recept” på tvål bestämde jag mig för att göra en fuskvariant, med risk för att jag inte tål den, som inte krävde att gå till apoteket för att köpa glycerol:

Jag köpte således en glycerolrik tvål för 3,90 €.

Jag köpte således en glycerolrik tvål för 3,90 €.

Denna tvål rivs för att lättare lösas upp:

Ser lite ut som riven, torkad ost..

Ser lite ut som riven, torkad ost..

Så blandar man ut tvålen med vatten, jag använde 3 dl, och låter koka upp på svag värme:

Det skall inte löddra mer än så här.

Det skall inte löddra mer än så här.

Då det kokat en stund och blivit lite tjockare häller man det i en glasburk utan lock:

Ännu väldigt flytande.

Ännu väldigt flytande.

Innan jag gick och lade mig var det dags att lägga på locket och skaka om flaskan ordentligt. Volymen ökade nåt otroligt så jag var glad att jag använt en stor flaska. Sen fick tvålen stelna tills jag i eftermiddags tog fram burken och svängde den upp och ner. Ingenting hände..

Tadaa!

Tadaa!

Nu är det bara att använda upp den tvål vi har i huset innan jag i praktiken får testa denna dundertvål. Misstänker starkt att jag kommer att behöva späda ut den en aning, så att pumpflaskan orkar med den.

Lämna en kommentar

Filed under Pysslerier

Kommentera gärna!

