Ja, med kraft! Tahdon, voimalla!

Dagen började med ilska över att förslaget gällande könsneutrala äktenskap röstades ner med en ynka röst.

De som röstade emot förslaget var tre sannfinländare, tre samlingspartister, två från centern och en kristdemokrat. Personligen har jag svårt att förstå hur någon människa har mage att neka någon annan en sådan grundläggande rättighet som friheten att älska vem man vill. I detta fall handlar det trots allt om fullvuxna individer, vid sina sinnens fulla bruk, som i samförstånd vill ingå ett officiellt partnerskap, jämställt med äktenskap.

Skall Finland, det första landet i Europa där kvinnorna erövrade rösträtten och som påstås vara bland världens mest okorrumpterade och demokratiska länder, verkligen stagnera på detta viset då det kommer till mänskliga rättigheter? Finland är redan det sista landet i norden som inte ännu erkänt könsneutralt äktenskap. Skall vi vara bland de sista i Europa? Nej tack!

Ilskan övergick dock i glädje då jag såg att ett medborgarinitiativ håller på att grundas. Glädjen steg till ett rus då antalet ja-sägare ökade explosionsartat på bara några timmar! Vill du hänga med så kolla in Tahdon2013 för att enkelt få information. Vill du läsa mer på svenska hittar du info här.

Väntar nu med iver på att listan skall öppnas, att vi alla får skriva under och därmed tvinga beslutsfattarna att ta ställning. Detta har ignorerats på tok för länge redan!

6 kommentarer

Filed under Arg, Funderingar

6 responses to “Ja, med kraft! Tahdon, voimalla!

  1. Däremot är det skönt att se att trenden svänger i vår generation.

    • malinskij

      Absolut! Det är bättre än inget men som sagt: jag anser att denna rättighet har nekats dessa personer redan allt för länge.

  2. Annika

    Samma här, jag blev så ledsen och arg då jag hörde om röstningsresultatet via radio, men sen blev jag så glad då jag loggade in på Facebook och hittade Tadon 2013. Ändå överstiger det min fattningsförmåga hur Finlands riksdagsmän tänker.

    • malinskij

      Tyvärr finns det många äldre bakåtsträvare men som det syns i länken Satu postade så håller det på att svänga! Antalet följare och ja-sägare som flammade upp över detta tyder starkt på att riksdagsmännen snart inte längre kan ignorera denna orättvisa.

  3. Ofattbart att ett sådant förslag röstas ned i Finland år 2013. Får hoppas, och jag tror även, att Tahdon2013 kommer få politikerna på andra tankar!

    • malinskij

      Ja, visst är det? 9-8 är dock mycket jämnt. Jag tror att ju fler som visar sitt stöd desto mer tvingas politiker, och även de som inte tänkt på saken förut, att begrunda detta . Därför hoppas jag att fler skulle inse att jämlikt äktenskap borde vara en självklar mänsklig rättighet. De snart 43000 ja-sägare, som stöder Tahdon2013 i skrivande stund, tyder starkt på att det finns en klar vilja bland medborgarna att ändra på denna sak.

Kommentera gärna!

