Farlig rosa

I natt läste jag klart Fanny Ambjörnssons ”Rosa, den farliga färgen”.

Pink

Först och främst måste jag erkänna att boken överträffade mina förväntningar, med My Little Pony-hästlängder, och då hade jag hört mycket gott om den. Ambjörnsson tar upp många viktiga frågor genom det rosa perspektivet, bland annat: synen på barn, kvinnlighet, snedvridna normer, könsfixering och politik.

De rådande normerna ifrågasätts och prövas, ofta genom intervjuer, vilket ger en djup inblick i problemen. Ett av de många styckena jag streckat under är: ”Vi tycks alltså ha att göra med en individualistisk diskurs, inom vilken alla förväntas vara fria att välja det de själva föredrar. Samtidigt kolliderar denna diskurs om det fria valet med mer eller mindre otydliga regler för vem som får göra vad och hur.” (Ambjörnsson, s.124)

Kort och gott: rekommenderar denna bok starkt! Både för de som älskar och för de som hatar rosa. För de som söker strategier att bekämpa patriarkatet eller för de som letar efter likasinnade. För de som är modiga nog att lufta sina åsikter. För alla. Många  funderingar blev besvarade och jag kom fram till en viss självinsikt, samtidigt som jag fick mycket nytt att tänka på.

2 kommentarer

Filed under Böcker FTW!!

2 responses to “Farlig rosa

  1. Woop! Måste låna den nåt tag bara jag hunnit läsa mina andra feministiska böcker först. Just u väntar Queer agenda av Rosenberg på mig. 🙂

    • malinskij

      Oooh, låter mycket spännande. Du får gärna låna mitt exemplar om du vill (förbered dig dock på utropstecken och egna kommentarer på sidan om texten..)

Kommentera gärna!

