Utmaningen

Precis då jag lämnat in vårens sista deadline och kommit hem från avslutande seminariet av ”Värden och värderingar i bilderboken”, vad händer då?

Jo, Mia Skrifver bestämmer sig för att utmana mig med Bokbabbels tegelstensutmaning. (Ed: spåret leder tydligen vidare från Bokbabbel, någon som vet var denna fantastiska idé fått sitt ursprung?)

Utmaningen går ut på att:

  1. Visa upp de fem tjockaste böckerna ur bokhyllan som du har läst
  2. Visa upp de två tjockaste böckerna som står i hyllan som du inte har läst

1. Så, här är mina lästa tegelstenar:

Bokmur

Inleder med Polgara the Sorceress av David och Leigh Eddings. Jag förstår fullt och fast varför denna bok delades upp i två verk då den översattes till svenska. Detta är dock den engelska versionen och består av 807 sidor, med minimal text.

Som god tvåa kommer Fool’s Fate av Robin Hobb, en av mina absoluta favoritförfattare. Därför innehåller bokhyllan inte mindre än nio av hennes böcker och utav dem var denna den tjockaste med sina 805 sidor. Håhhå säger jag bara men njuter av varendaste en sida.

Sen tar tegelstenarna ett litet skutt i sidantalet. På tredje plats har vi nämligen The High Lord av Trudi Canavan, på 647 sidor. Dessa skulle troligtvis ha kunnat skalats ner en aning men verket blir ändå inte haltande på grund av detta.

Näst sist dyker Harry Potter and the Deathly Hallows av J.K. Rowling upp. Fastän jag också äger en pocketversion är jag lycklig att detta 607 sidor långa verk inte är den större tegelstenen på 1001 sidor som Mia visade sig ha..

För att bryta den långa raden av fantasy och engelskspråkig litteratur kommer till sist Handbok för jägare, av redaktören Esa Niemelä. Med sina blyga 291 sidor platsar den kanske inte riktigt i tegelstenskategorin men får otroliga pluspoäng för sin klumpiga A4-storlek samt har en vikt på 1253 gram.

2. Tegelstenar som ännu väntar att smekas av min blick:

Mindre bokmur

J. Chr. Fabritius och Barndom kring sekelskiftet. 346 tjocka, gamla sidor som luktar pappersmassa och damm. Mumma! Det enda jag läst ur den är en av de sista meningarna: ”Men jag fullföljde hennes vilja – och nu är boken skriven.”

 I litteraturens underland. Festskrift till Boel Westin, red. Maria Andersson, Elina Druker och Kristin Hallberg. 452 sidor. Detta var en av böckerna jag kom hem med från bilderboksexkursionen till Sverige. Hann tyvärr inte läsa den under kursens gång men är glad att jag nu har den, signerad, i min bokhylla.

Som avslutning kan jag glatt konstatera att jag ändå inte hade allt för många tegelstenar i hyllan och det har jag biblioteket att tacka för.

Skickar utmaningen vidare till Petra, Hele, Satu, Frida och Prosa.

4 kommentarer

Filed under Böcker FTW!!

4 responses to “Utmaningen

  1. Åh, David Eddings-nostalgi, läste de böckerna i slutet av lågstadiet och ÄLSKADE!

    (Utmaningen är nog inte ”min”, jag såg den först hos Bokstävlarna som utmanade mig, och även hon hade fått den från någon annan. Men kiva med länkning iaf :))

    • malinskij

      Det var Eddings som fick mig att på allvar börja läsa fantasy i lågstadiet, så det är verkligen hög nostalgifaktor! Tror jag har läst om Belgariaden åtminstone sex gånger nu.. 🙂

      (Ah, mitt spår ”slutade” hos dig och därav länkningen. Borde ha kollat upp noggrannare men jag blev så ivrig att anta utmaningen att jag rusade huvudstupa till ett nytt inlägg.)

  2. Imponerande hög Malin. Och den där I litteraturens underland, hah, där har jag också skrivit.

Kommentera gärna!

