Halmhus

Hur bygga ett hus så ekologiskt, billigt och naturnära som möjligt?

Svaret verkar vara dagens forskningsprojekt: halmhus. Ju mer jag läser om det desto mer skulle jag vilja pröva på det, i mindre skala. Halm och lera är inte dyrt och går ganska lätt att riva och bygga om ifall man gör fel. Enda negativa är att det kräver mycket arbete men de positiva sidorna verkar mer än väl väga upp den saken.

Undrar om jag inte skulle råka känna någon bonde som sku låta mig testa bygga lite bredvid en åker..

Tror det skulle kunna göra texten mer trovärdig, att faktiskt ha erfarenhet av att bygga halmhus. Eller åtminstone att förstå hela processen.

2 kommentarer

Filed under Funderingar

2 responses to “Halmhus

  1. I grannbyn byggde någon en lada av halm, ser ut som ett vanligt hus då det är rappat. Riktigt snyggt!

    • malinskij

      Det är det som förvånade mig en aning: det ser helt ut som vanligt och verkar ändå mycket enkelt att genomföra. Väggarna är bara tjockare än vanligt men om man nödvändigtvis vill ha träyta istället för rappat så kan man göra en brädfodring.

Kommentera gärna!

