Om att vilja kräkas

Ibland händer det att det går upp ett ljus, så som då jag skrev om pusslet.

Igår hände en sådan grej medan jag gick hem från skrivkursen. Jag hade en bra känsla då jag lämnade arbis och reflekterade över skrivövningarna. Då jag kommit nerför K-backen och rundat av för att följa ån uppströms bubblade det i magen av glädje för att jag vågat läsa högt mina tre texter. Visst, jag ville kräkas medan jag läste den första och kände mig onormalt kall då jag läste den andra men den tredje kändes bra, så bra att jag kunde leva mig in och betona orden mer som jag tänkt dem. Fy fan vad det kändes skönt att ha kunnat läsa högt och känt att det gick okej, för det är något jag länge har haft problem med: att läsa en egen eller oförberedd text högt framför ett större antal åhörare.

Och då slog det mig. Jag kom ihåg ett minne från sjuan, en modersmålstimme då vi skulle hålla muntliga föredrag om någon bok vi läst. Jag hade valt en bok som jag tyckt väldigt mycket om och som verkligen rört mig. Att sedan framför klassen berätta det ärligt och öppet, troligtvis med litet darr på rösten eftersom jag var nervös, hade tydligen inte varit ett klokt beslut. Att den som blivit retad hela lågstadiet nu dessutom visade att hon hade känslor blev tydligen för mycket att motstå för klassens mobbare. Så efter den moddatimmen hjälpte inte längre några ”skit på dig” som svar till fula kommentarer..

Att inte tänka på det var väl det som i det långa loppet fungerade bäst, just då. Det fungerade så väl att jag förrän igår inte kom ihåg det hela. Följderna av det har ändå funnits kvar, jag har upprepade gånger mått riktigt illa då jag har varit tvungen att läsa högt. Men igår var viljan att högläsa min egen text starkare än spyreflexen och nu då jag förstår situationen bättre kan jag äntligen börja bearbeta det.

Lämna en kommentar

Filed under Funderingar

Kommentera gärna!

