Prästen; myndighetsperson, själasörjare eller driftkucku?

Vissa far på whiskymässor på lördagar, andra går på disputationer.

Idag var det Eva Fjellanders tur att presentera och försvara sin doktorsavhandling Myndighetsperson, själasörjare eller driftkucku. En studie av prästgestalter i svenska romaner 1809-2009.

Fjellander

 

För försvara den fick hon verkligen. Opponenten hade helt klart gjort ett grundligt arbete och synat sömmarna nästintill minutiöst.

Skrämde mig själv för en liten stund då jag insåg att jag satt och tänkte på hur det skulle vara att sitta där på andra sidan bordet en dag..

2 kommentarer

Filed under Uni

2 responses to “Prästen; myndighetsperson, själasörjare eller driftkucku?

  1. Huj, huj. Har funderat om jag borde intensivgå på alla disputationer den närmaste tiden. Nu är jag glad att jag inte gick på den här.

  2. Jonä, det sved nog till flera gånger.. Låter nog som en idé att gå och titta på andras disputationer men kanske det var helt bra att missa just den här.

    Sist och slutligen yrkade han ändå på att avhandlingen skall godkännas eftersom Fjellander gjort ett så otroligt översiktligt arbete, vilket kan ses som god grund för framtida forskning.

Kommentera gärna!

