Kvinnodagen

Kvinnodagen. Exakt ett år sedan jag brände propparna på handduken i trädet utanför balkongen, som grannarna hade slängt dit. Svor eder och fiskade bort den med metspöet. Men nu handlar det här inlägget inte om handdukar eller metspön.

Det handlar om att kvinnan, världen över, fortfarande inte är jämställd med mannen. Visst, mycket har förändrats till det bättre och jag är tacksam för alla de kvinnor stridit före mig. Men det är en lång väg kvar. Den här dagen är inte till för att firas utan behövs som en påminnelse att mänskligheten har mycket kvar att göra.

Det handlar om den galna kommersialism som uppstått. Kapitalismen ser en chans att tjäna pengar och utnyttjar den hänsynslöst. ”En dag då alla män tvingas köpa blommor och choklad? Perfekt!” Effekten av detta är nedslående. Mannen tror att ifall han inte lever upp till förväntningarna får han säkert höra om det. Så han köper blommor, om inte annat så för säkerhetens skull. Vad händer då? Jo, kvinnan står där med sin bukett och förväntas vara glad och tacksam. Tacksam för att ha fått synnas en hel dag, på hela året, för att sedan återgå till den förtryckta vardagen. Nej tack!

Så ge mig inte blommor idag, bara för att patriarkatet har präntat in att det är så en skall göra. Jag älskar blommor men vill du ge mig blommor, så gör det någon annan dag och då för att du vill det.

Säg inte heller grattis till mig. Grattis till vad då? Att vi kvinnor fortfarande är förtryckta? För det vill jag ju fira.. Det är lite som att säga grattis till en hiv-positiv person på Internationella aidsdagen och det gör du väl inte?

2 kommentarer

Filed under Arg

2 responses to “Kvinnodagen

  1. Samma här… Istället köpte jag blommor åt mig själv. Nöjd över feministdagen jag hade igår och de sköna människorna jag träffade. Låtom oss konspirera hur vi ska krossa patriarkatet.

Kommentera gärna!

