Designskydd

Om någon för en vecka sedan hade sagt åt mig att jag ikväll kommer att läsa in mig på begränsade designskydd inom EU, hade jag skrattat gott. Speciellt eftersom det hela skulle handla om ett armband som jag tillverkade för nio år sedan och har burit sen dess.

Nu sitter jag här och läser, läser, läser. Från den 6:e mars 2002 gäller inom EU en förordning om gemenskapsformgivning (nr 6/2002). Denna innebär att en kan få ett visst begränsat skydd för formgivningen utan att behöva göra annat än att offentliggöra sin formgivning.

Så, utan desto vidare; härmed offentliggör jag mitt armband i fjäderstål. Längden och bredden på armbandet kan variera för att passa användarens arm men i grund och botten är designen densamma.

Nedan presenteras tre bilder av armbandet. En som visar översidan av armbandet, en som visar undersidan och en på det utbredda armbandet med tillhörande snöre:

Övre sidan

Övre sidan

Armband, fästning

Undre sidan

Armbandets komponenter

Armbandets komponenter

Därmed borde min armbandsdesign vara offentliggjord och i samma veva designskyddad.

Allt det här känns väldigt främmande, på gränsen till fånigt. Men hellre det säkra före det osäkra.

Lämna en kommentar

Filed under Design

Kommentera gärna!

